Michal Berg: Co znamenal dříve pro průmysl soustruh, to dnes znamená počítač

Michal Berg: Co znamenal dříve pro průmysl soustruh, to dnes znamená počítač

Michal Berg 15 let působil v internetovém podnikání, spoluzakládal a řídil úspěšnou IT firmu. Nyní se věnuje konzultantství a filantropii. Od roku 2014 je zastupitelem Vsetína, od roku 2016 místopředsedou Strany zelených. V krajských volbách 7. 8. října vede společnou kandidátku zelených a Pirátů „Otevřený kraj“.

Kandidujete v čele kandidátky Strany zelených a Pirátů do krajských voleb. Máte nějakou vizi, se kterou do voleb jdete?

Politik bez vize je jenom úředník nebo správce. Naše vize pro region se inspirovala u Tomáše Bati a budeme usilovat o výstavbu železniční tratě mezi Valašskem a Zlínem. Přímé vlakové spojení bude znamenat, že Vsetína dorazíte do krajského města za 35 minut, z Valašských Klobúk za 43 minut. Na chybějící trať si vzpomenu vždycky, když stojím na zamrzlém Syrákově nebo když jedu vzdálenost 30 kilometrů hodinu autobusem.

Pokud chceme zastavit stěhování lidí pryč do velkých měst a usnadnit cestování za prací, je rozvoj železniční dopravy klíčový. Těžit z toho bude celé Valašsko, pro dojíždějící z Valmezu nebo Rožnova to znamená také velkou úsporu času a pohodlnější cestu do krajského města. Navíc, další modernizací tratí by se dala skoro na polovinu zkrátit doba dojezdu vlakem do Brna, která nyní vlakem trvá skoro tři hodiny.

Taková věc ale přece trvá roky, abychom se vůbec dočkali…

Existující studie počítá s tím, že postaveno by to mohlo být za tři až čtyři roky. Už nyní je ale ovšem třeba začít s přípravami, aby bylo možné plynule navázat na aktuální modernizaci části tratě z Otrokovic do Vizovic.

Co je ale možné řešit hned po volbách, a v čem Zlínský kraj roky zaspal, je integrovaný dopravní systém. Ten zajistí lepší návaznost jednotlivých spojů nebo třeba možnost cestovat na jednu jízdenku, bez ohledu na to, zda jedete vlakem, autobusem nebo MHD.

Vidím, že kladete velký důraz na veřejnou dopravu, nezapomínáte ale při tom tak trochu na motoristy?

Podpora veřejné dopravy je ale přeci výhodná i pro řidiče. Čím více lidí bude cestovat vlakem nebo autobusem, tím bude na silnicích méně aut. V silniční dopravě je pak naší prioritou dostavba obchvatů, jako je například ve Valmezu, včetně napojení na Palačovskou spojku. Nejde jen o plynulost dopravy, ale i pro úlevu lidem ve městech a na vesnicích, kteří musejí denně dýchat výfukové plyny a které obtěžuje hluk a vibrace. Plané čekání na desítky let slibované dálnice situaci nijak neřeší.

Když jste se dotkl zdravějšího ovzduší, co plánujete v oblasti zdravotnictví nebo školství, do kterého kraj zasahuje také výrazným způsobem?

Lepší školy a nemocnice slibuje každá strana. Co ovšem můžeme opět zlepšit velmi rychle, je nekvalitní nemocniční a školní strava. Zdravé a lokální potraviny mají nejen dlouhodobý vliv na zdravotní stav našich dětí a nemocných, ale také podporují místní zemědělce a výrobce. Programy jako je Skutečně zdravá škola představují jasné kroky, jak toho v krátkém čase dosáhnout.

Se školstvím souvisí i další rozvoj kraje. V současné době je sice nezaměstnanost nízká, ale těžko se dá očekávat, že to vydrží navždy…

To bezpochyby. Proto je potřeba mít vizi moderního školství, které bude připravovat studenty na profese, které v tuto chvíli ještě ani neexistují. Počítače a robotizace mění pracovní trh velmi výrazně. Každý z nás se již setkal s automatizovanou pokladnou v supermarketu, mnoho z nás má internet v mobilu v kapse, a to je teprve začátek

To co znamenal dříve pro průmysl soustruh, to dnes znamená počítač. Náš region má navíc v tomto ohledu na co navazovat, ať už to byly vynálezy Josefa Sousedíka nebo vysoce odborná výroba v Tesle Rožnov. Tímto směrem by se měla ubírat podpora středního školství – práce s počítači, výuka jazyků nebo rozvoj moderních technologií.

A co životní prostředí? V kampani jste zmiňovali problém sucha, proč jej považujete za prioritu?

Pokud vyschnou studny, pak teprve poznáme cenu vody. A když z kraje zmizí voda, zmizí z ní i život. A nejde jen o krajinu na venkově, ale také o přírodu ve městech, kde lidé v horku také velmi trpí. Naši kandidáti a kandidátky se tomuto tématu věnují dlouhodobě a v péči o zeleň ve městech za sebou mají hodně práce, ať už je to místostarostka Rožnova Kristýna Kosová nebo Vsetíňan Tomáš Husa.

A nakonec, proč Otevřený kraj? Je opravdu transparentnost tak důležitá?

Pokud se nebude město, kraj nebo náš stát chovat průhledně, bude vytvářet prostor pro korupci. Na zlepšení škol, nemocnic nebo železničních tratí pak nebudeme mít peníze. A Zlínský kraj byl několikrát vyhlášen jako nejméně otevřený, dokonce nerespektoval rozhodnutí soudu o poskytnutí informací veřejnosti. Kdo má čisté svědomí, nemá potřebu nic tajit. A protože současné vedení kraje tají, co může, je potřeba jej vyměnit.